Bu topraklardaki en mübarek işlerden birisi de camilerdeki Yaz Dönemi Kur’an Kurslarıdır. Her yıl geleneksel olarak yerine getirdiğimiz camilerimizdeki yaz dönemi Kur’an kursları toplum için büyük bir nimettir. Tarihi kökleri itibarıyla ashab-ı suffe’ye kadar uzanan bu güzel çalışma yaygın din eğitimi açısından da önemlidir. Başta camilerimizde nöbet tutan cami görevlisi arkadaşlarımız ile Kur’an kursu öğreticisi arkadaşlarımızın özveri ile yürüttükleri bu kutlu mesai her yıl daha da önemli hale gelmektedir. Bize de düşen bu tarihi mirası, daha verimli hale nasıl getirmeliyiz diye düşünmektir. Şu kanaate eminim birçoğumuz katılacaktır: toplumun büyük bir kesiminin dini değerler ve ibadetlerle ilgili beslendiği yer yaz dönemi camilerdeki Kur’an kurslarıdır.

Bu kursların önemi sadece akademik bilgi meselesi değildir. Elbette her Müslüman için Kur'an-ı Kerim’i orijinal metninden okumak çok önemli bir kazanımdır. Ama bir çocuğun eğitim çağında cami merkezli ve Müslümanlar olarak bize ait olan temel değerler ve kavramlar ile buluşması tarifi imkansız bir kazanımdır.  Konuyu üç açıdan değerlendirirsek;  

Din Hadimleri Açısından

Cami hizmetinde bulunmak bazılarının zannettiği gibi kolay bir görev değildir. Mesainin gün içinde bölünmesi başta yaşı, eğitimi ve beklentisi farklı bir gruba hizmet vermek çok da kolay değildir. Bir de buna çocuklarımızı eklediğimizde durum daha da zorlaşmaktadır. Alanda görev alan arkadaşlar zaman zaman akademik bilgiyi çok öne çıkarıyor. Elbette yaz dönemi bir camiye gelen çocuğumuz elif–ba demeyi öğrensin. Hatta Kur'an-ı Kerim okumayı da öğrensin. Ama tüm mesaimizi buna vermenin yanında davranış, arkadaşına saygı, kötü söz söylememe ve benzeri birçok bize ait olan güzelliklerden de nasibini almalıdır. Hayatında bir veya birkaç yaz tatili döneminde camiye gelen ve sonra bir daha böyle bir imkan bulamayan onlarca insanımız var. Bu itibarla alanda görev yapan bizler herkesin tatilde olduğu bir dönemde böylesine ulvi olan bir görevde bulunması esasında bir ayrıcalıktır. Çünkü bu gelecek neslin inşasında onların düşüncelerine ve hayatlarının şekillenmesine katkı sunmaktır. Bu kurslarda imkanlar ölçüsünde çocuklarımızın cemaatle namaz kılmaları için ortam hazırlamalıyız.

Anne-Babalar Açısından

Bazen anne-babalar ben çocuğumu hocaya gönderdim, daha ne yapayım gibi kolaycılığa kaçıyor. Sadece göndermekle kalmayıp programı takip etmeli, teşvik edici bir dil kullanmalı ve davranışları ile önem verdiğini hissettirmelidir. Mesela, mümkün ise kursun ilk günü veya zaman zaman anne veya baba çocuğu ile cami avlusuna kadar gitse ne güzel olur değil mi? Zaman zaman akşamları bugün camide neler öğrendin? diye ilgi gösterse çocuk kendisini değerli hisseder değil mi? Yaz dönemi cami derslerinde çok fazla akademik bilgi beklemeyelim. Bu hem çocuklarımıza hem de hocalarımıza haksızlık olur.

Çocuklarımız Açısından

Yaz dönemi adı üzerinde tatil dönemidir. Çocuklarımızın yaş durumlarına göre afacanlıkları olacaktır. Hocalarımız bu konuda oldukça anlayışlıdır. Bu anlayışı büyüklerimizden de beklemekteyiz. Çok şükür son yıllarda bu konuda güzel bir tablo var. Ama yine de çocuklarımızı camiden uzaklaştıracak yanlış davranışlardan hepimiz sakınmalıyız. Bununla beraber çocuklarımıza cami adabı hususunda ve büyükleri ile aynı ortamı paylaşırken nasıl davranmaları gerektiği konusunda hepimiz ortak katkı sunmalıyız. Diğer bir husus ise çocuklarımızın biraz da ansiklopedik bilgiye sahip olmaları için gayret gösterelim. Müslüman bir ailenin çocuğu hangi okulu okursa okusun temel itikat, ibadet, siyer ve İslam kültürüne ait konulardan haberdar olmalıdır. Biz büyükleri olarak belli kavramları ve konuları zamanında duyurmalı ve gündemlerine almalıyız ki sonraki yıllarda kendileri için ön hazırlık olsun. 

Tavsiyeler

-          Anne babalar başta tatil olmak üzere yaz programlarını bu eğitime göre ayarlamalılar. Özellikle yaz dönemi artan spor aktiviteleri de var. Çocuklarımız bunlardan da yararlanmalıdır. Ama programa cami dersleri de alınmalıdır.

-          Anne-babalar yaz dönemi cami derslerine verdikleri önemi hissettirmeliler. Mesela bugün neler öğrendiniz? sorusu zaman zaman sorulmalı.

-          Devamsızlık olmamalı, bu konuda veliler duyarlı olmalı.

-          Her gün çocuklar camiden ayrılırken Fatiha suresi başta olmak üzere sure ve dualardan birer tanesi topluca okuyarak ayrılmalı. Bu sonraki dersler için çocuklarımızda hem bir güven oluşturuyor, hem de sonraki dersleri için kolaylık sağlıyor.

-          Besmele, selam ve dua gibi her gün bir kavram çocuklarımıza anlatılmalı,

-          Her gün okuma saati düşünülebilir. Başkanlık ve TDV yayınlarından çocuklarımız ile ilgili çok güzel eserler var. Mesela günde 20 dk. Okuma saati ve anlatım çocuklarımız için güzel bir aktive olur.

-          Bir veya iki vakit cemaatle namaz kılmaları hususunda ayarlama yapılmalı.

-          Kurs sonunda verilen ödüller mütevazı olmamalı. Özellikle veliler bu konuda abartılı davranmaktan kaçınmalı.

-          Kurs bitiminde Cuma günü namaz öncesi yaz kursuna gelen öğrenciler öğrendiklerinden büyükleri için sunum yapacakları program hazırlamalı.

-          Yaz Kur’an kursuna gelen öğrencilerin yıl içinde haftada bir gün camiye gelmeleri için zemin hazırlamalıyız. Bu özellikle öğrendiklerini unutmamak ve devamlılığı sağlamak açısından çok önemlidir.  

-          Rabbim cümlemizin evladını dünya ahiret göz aydınlığı olan hayırlı evlatlardan eylesin. ( Furkan, 25/74)