Bilgisayarlar, oyun konsolları, mobil cihazlar ve sanal gerçeklik sistemleri gibi dijital platformlar üzerinden oynanan dijital oyunlar, günümüzün en popüler eğlence araçlarından biri hâline gelmiştir. Özellikle gençler ve çocuklar arasında yaygın olarak oynanan bu oyunlar, teknolojinin gelişmesiyle birlikte daha gerçekçi ve etkileyici hâle gelmiştir. Ancak dijital oyunlar, hem olumlu hem de olumsuz yönleriyle dikkat çeken bir konudur. Bu oyunların, stratejik düşünme, problem çözme becerileri ve el-göz koordinasyonunu gibi özellikleri geliştirmeye yardımcı olduğu bilinen bir durum. Özellikle çok oyunculu çevrim içi oyunlar, takım çalışmasını teşvik ederek bireylerin sosyal becerilerini artırmasına yardımcı olmaktadır. Eğitsel oyunlar, bilgi edinmeyi eğlenceli bir hâle getirerek öğrenme sürecini desteklerken bazı oyunlar da yaratıcılığı teşvik eder ve oyuncuların yeni dünyalar keşfetmelerine olanak tanır. Ancak bunların yanında dijital oyunların olumsuz yönleri de vardır. Uzun süre oyun oynamak bağımlılığa yol açmakta ve bu durum, akademik başarıyı ve sosyal ilişkileri olumsuz etkilemektedir. Ayrıca şiddet içeren oyunlar, oyuncuların agresif davranışlar geliştirmesine neden olmaktadır. Fiziksel sağlık açısından bakıldığında ise uzun süre ekrana bakmanın göz yorgunluğuna, duruş bozukluklarına ve hareketsizliğe bağlı sağlık sorunlarına sebep olduğu herkesçe bilinen bir gerçek. Bunun yanında, bilinçsiz oyun alışverişleri ekonomik zarara yol açmakta ve özellikle çocuklar için risk oluşturmaktadır. Bu nedenle, oyun oynama süresi dengeli bir şekilde ayarlanmalı, içerik seçimi konusunda bilinçli olunmalı ve özellikle çocuklar için ebeveyn kontrolü sağlanmalıdır. Ancak bu şekilde dijital oyunlardan en iyi şekilde yararlanmak mümkün olabilir.

Diyanet Aile Dergisi olarak bu ayki dosyamızda “Sinsi Tehlike: Dijital Oyunlar” başlığıyla karşınızdayız. Tehditleri ve sunduğu fırsatlarıyla geniş yelpazede ele almaya çalıştığımız dijital oyunların sadece çocukları değil yetişkinleri de yakından ilgilendirdiğine şahitlik ettiğimiz dosyamıza Dr. Tahsin Eren Sayar “Sinsi Tehlike: Dijital Oyunlar” adlı yazısında oyunların tarihî serencamını ele alarak katkıda bulundu. Ahmet Melih Karauğuz ise “Dijital Oyun Oynayanların Düştüğü Tuzak” başlığıyla, mobil/dijital oyunların masum bir eğlence aracından çok daha fazlası olduğunu bizlere aktardı. Dijital Baba olarak tanıdığımız Orhan Toker ise Uzmanına Sorduk köşemizde, oyunlarla ilgili ebeveynlerin kafasındaki sorularımıza yanıtlar verdi. Bu ayki söyleşimizi ise Doç. Dr. Enes Bayraklı ile “İslamofobi” üzerine gerçekleştirdik.

Farklı köşelerimiz ve dopdolu içeriğimizle sizleri baş başa bırakıyor, keyifli okumalar diliyorum.

Dr. Lamia LEVENT ABUL

DergilereAboneOlmakİçinTıklayınız